Zorka 5, Zorka 6
Zorka 5
Zorki 5 – aparat fotograficzny, małoobrazkowy, dalmierzowy z wymienną optyką na fil typ 135.
Produkowany w Związku Radzieckim w Krasnogorsku w zakładach KMZ w latach 1958-1959.
Zorka 5 swoją popularność zawdzięcza filmowi Rejs w którym występuje w jednym z dialogów.
Chyba dlatego obecnie Zorka 5 jest rozpoznawana niemal jako kultowy aparat fotograficzny epoki PRL-u.
A tak miedzy nami to niczym sobie na to nie zasłużyła.
W porównaniu z Zorkami 3 i 4 to jest to model model uboższy ale nie pozbawiony kilku zmian.
Co pozytywnego pojawia się w Zorce 5 ?
Po pierwsze – dźwignia szybkiego naciągu filmu, po drugie – spust migawki w wygodniejszym miejscu, w środku bębenka z dźwignią naciągu filmu.
Aby zwolnić ząbki w celu przewinięcia filmu należ przycisnąć wystający bolec umieszczony obok pierścienia do ustawiania czasów naświetlania.
Na korpusie umieszczono dwa gniazda do synchronizacji z lampą błyskową, jedno do lamy spaleniowej, drugie do elektronowej. W poprzednich modelach była dźwignia do zmiany opóźnienia błysku.
W Zorce 4 i 4K, tam gdzie mamy pierścień do ustawiania czasów jest pierścień z dwoma symbolami X i M. Ustawimy na X to mamy synchronizację z lampą elektronową, ustawimy na M to mamy synchronizację z lampa spaleniową.
Migawka w Zorce 5 ma dostępne czasy naświetleń B, 1/30s, 1/60s, 1/125s, 1/250s, 1/500s .
Zorka 6
W roku 1959 Zorka 6 – zastąpiła Zorkę 5. Aparat ten produkowano do roku 1966. Jak porównamy te dwie Zorki to widzimy dwie istotny zmiany.
Pierwsza różnica – Zorka 6 jest wyposażona w samowyzwalacz.
Druga – korpus Zorki 6 nie jest odlany z jednego kawałka, ma otwieraną tylną ściankę na zawiasie.
Jest to pierwsza Zorka z tak otwieraną tylną ścianką. Zorki do modelu 3c i Zorka 5 mają korpus odlany z jednego kawałka i otwierany od spodu. Zorka 4 i 4k ma tylną ściankę zdejmowaną, z zaczepami pod spodem aparatu.
Znacznie usprawniło to proces wymiany filmu w aparacie.
Zorka 5 i Zorka 6 były wyposażane w obiektyw Industar 50 3,5/50mm